Att planera sitt företag
2012-09-25
23:18:00
Kategori: VARDAGLIGT  (0) Kommentarer

Kategori: VARDAGLIGT  (0) Kommentarer
När jag bestämde mig för att starta en salong och utöka min enskilda firma trodde jag ärligt talat inte att det var SÅHÄR mycket fix innan. Jag menar, när jag startade fotoföretaget var det inte alls lika mycket fix då jag inte hade någon lokal och jag behövde inte blanda in en massa andra folk på samma sätt, då jag skötte papprena själv och jag hade utrustningen som behövdes.
Nu är det bannemej annat. Men kul är det! Det måste jag tillägga. Kan inte förstå att detta är verklighet. Att jag sitter och planerar MIN hudvårdssalong som jag ska öppna om.. 2 månader!! Nu studerar jag 100% samt har fotoföretaget att tänka på och även plugg på fritiden och åka hem till Bollnäs att tänka på. Men ändå. Jag tror att hade man som arbetslös planerat att starta eget företag har man ju haft hela dagarna på sig att planera.
Min lärare frågade om jag var galen som tänkte starta upp salongen 1 vecka efter examen. Och ja, lite smått galen är jag nog. Men fasen vad roligt det ska bli! Tänk att jag får bestämma själv, jag ska bestämma vad jag ska erbjuda för behandlingar, vilka produkter jag vill ta in, vad jag vill sälja på sidan om, hur jag ska inreda salongen o.s.v o.s.v.
Det är coolt. Och fasen vad stolt jag kommer vara över mig själv när jag kan ta ut min första lön. Men innan jag är där får jag kämpa, slita och jobba som attan. Men det är det värt, jag har valt det här, det här är min dröm och jag kan inte tänka mig att göra annat. Jag vill inte vara anställd hos någon. Jag vill inte jobba med något annat. Eftersom jag är väldigt företagssam och ordningssam av mig tror jag också att det här är det bästa. Jag vill liksom köra mitt race. Inte att någon annan ska bestämma över mig.
Men först... boka möten, ringa telefonsamtal, maila alla möjliga, gå kurser, skriva affärsplan, göra budget, fixa försäkring, bli medlem i SHR, ansöka om starta eget bidrag, fixa med marknadsföring och reklam, se till så att jag har allt som jag behöver, måla och inreda salongen, göra behandlingsmenyer och prislistor (det svåraste av allt!!), göra en marknadsplan, sätta ihop paket, kombinera med fotograferingen, fixa revisor, ja... tänka.på.allt.in.i.minsta.detalj.....listan kan göras lång, så lång.. Hur vet man om man har ordnat med allt som ska ordnas?
Vi får se, var jag står om en månad. Hur långt jag har kommit och vad jag känner då!
Min lärare frågade om jag var galen som tänkte starta upp salongen 1 vecka efter examen. Och ja, lite smått galen är jag nog. Men fasen vad roligt det ska bli! Tänk att jag får bestämma själv, jag ska bestämma vad jag ska erbjuda för behandlingar, vilka produkter jag vill ta in, vad jag vill sälja på sidan om, hur jag ska inreda salongen o.s.v o.s.v.
Det är coolt. Och fasen vad stolt jag kommer vara över mig själv när jag kan ta ut min första lön. Men innan jag är där får jag kämpa, slita och jobba som attan. Men det är det värt, jag har valt det här, det här är min dröm och jag kan inte tänka mig att göra annat. Jag vill inte vara anställd hos någon. Jag vill inte jobba med något annat. Eftersom jag är väldigt företagssam och ordningssam av mig tror jag också att det här är det bästa. Jag vill liksom köra mitt race. Inte att någon annan ska bestämma över mig.
Men först... boka möten, ringa telefonsamtal, maila alla möjliga, gå kurser, skriva affärsplan, göra budget, fixa försäkring, bli medlem i SHR, ansöka om starta eget bidrag, fixa med marknadsföring och reklam, se till så att jag har allt som jag behöver, måla och inreda salongen, göra behandlingsmenyer och prislistor (det svåraste av allt!!), göra en marknadsplan, sätta ihop paket, kombinera med fotograferingen, fixa revisor, ja... tänka.på.allt.in.i.minsta.detalj.....listan kan göras lång, så lång.. Hur vet man om man har ordnat med allt som ska ordnas?
Vi får se, var jag står om en månad. Hur långt jag har kommit och vad jag känner då!
Kommentarer
Trackback